Folkelige juletoner Roy Lønhøiden og Elin Moen Rusten tar det helt ned med juleplata «Født i en stall».4

Født i en stall
«Født i en stall»

Plateanmeldelser · Hamar Arbeiderblad · God variasjon og dynamikk fra start til slutt og uttrykket har et enkelt, ærlig og akustisk preg.

Blinkende lys, glitter, nisser og ga- vehysteri. Moderne julemusikk preges gjerne av grandiose komposisjoner og stappmette lydbilder. Gjerne med et budskap om hvor flott og fantastisk jula er. Denne duoen lar seg ikke lokke med på kjøret. Roy Lønhøiden og Elin Moen Rusten snakker derimot på vegne av alle dem som ikke har det like bra i jula, og ak- kurat det oppfattes som både viktig og riktig gjennom tida som nå er i vente. Albumet består av både velkjente salmer og originale julemelodier, og duoen deler fint på vokalansvaret gjennom samtlige spor. Elin Moen Rustens skjøre stemme ligger fint ved siden av Lønhøidens ærlige og mer stødige uttrykk, og duettformatet tilfører albumet god variasjon og dyna- mikk fra start til slutt. Sammen toner duoen den kommersielle julefeiringen helt ned, og på den måten vil nok «Født i en stall» bli oppfattet som veldig lite julete. Her får man ingen bjelleklang eller juleklokker. Albumet består derimot av enkle komposisjoner, uten unødvendige krumspring, som til slutt legger til rette for at det er tekstene som kommer i fokus. Med «Født i en stall» fokuserer Lønhøiden og Moen Rusten på de svakeste i samfunnet, og uttrykket har et enkelt, ærlig og akustisk preg som kler duoens enkle, men allikevel viktige julebudskap på en god måte. Plata byr på flere sterke bidrag der «ingenmannsland», «Her kommer dine arme små» og «En vandrers bønn» framstår som spesielt sterke. Duoen treffer også bra med den klagende tonen i «Fattige var de som først fikk se». Kristian Einang
 

Les mer om «Født i en stall» fra Roy Lønhøiden & Elin Moen Rusten